Ruimte in mijn hoofd

Een puber knul van 16 jaar. Hij wil graag ruimte in zijn hoofd om de dingen die hij moet doen (bijv. Schoolwerk) ook gewoon te kunnen doen.

Nu komt regelmatig voor dat hij dingen uit de weg gaat die lastig zijn of niet leuk zijn. Hij is niet op zoek naar een ‘praatmens’, deze vorm van begeleiding is meerdere jaren (met resultaat) verleend, maar hij is nog zoekende naar een laatste ‘zetje’.

We maken kennis en ik stel voor om te werken met oliemassages. Via massages lukt het soms wel om beweging op gang te brengen door via het lichaam te werken en de zintuigen daarbij te prikkelen. Deze jongen heeft een gevoelige neus. Bij binnenkomst zei hij direct ‘wat ruikt het hier lekker’. Een puber van 16 die openstaat voor deze vorm van begeleiding, prachtig! We gaan eerst samen z’n kwaliteiten ontdekken. Uit zijn kwaliteitenlijst kiest hij er zelf vier die hem kunnen helpen om zijn doel te bereiken.

Dan starten we met de massages. Tweewekelijks komt hij bij mij op de massagetafel, we kiezen een kwaliteit uit waarmee we die massage werken en hij kiest zelf de olie uit die erbij past. Als eerste met de voeten in een voetbadje met .... en daarna masseer Ik afwisselend zijn hoofd, rug, armen/handen en telkens zijn voeten. Na de derde massage geeft hij aan dat het beter met hem gaat. Hij wil nog wel graag de vierde massage……want het is zo lekker ontspannend! Bij de afsluiting vraag ik hem om een referentie. Dat is lastig, want hij is niet van de woorden (dat wist ik eigenlijk ook al natuurlijk). En toch spreekt hij de mooie woorden: ‘ik kan het niet uitleggen, maar op onbewust niveau voel ik dat dit goed voor mij is’.

Waarop zijn moeder aanvult en voorbeelden benoemt waaruit zij opmaakt dat de massages een positief effect op hem hebben gehad. Hij kan zichzelf en zijn reacties wat beter begrijpen.
Zodanig, dat hij vanaf nu maandelijks op de massagetafel komt. Om het positieve effect te continueren. Zelfzorg noem ik dat.

Ik ben dankbaar dat ik hier een bijdrage aan heb mogen leveren.
Wat mij betreft zijn er nog veel meer jongeren welkom in mijn praktijk. Praten doen we genoeg, het hoofd dat werkt wel.
De massage is een andere werkvorm, namelijk ‘door aanraking in beweging komen’.

Februari 2018

Zelfkennis leidt tot zelfvertrouwen

Ze is 17 jaar en kwam samen met haar moeder en haar broer kennismaken. De vraag waarmee ze kwam had betrekking op haar behoefte aan meer rust voor schooltoetsen. En met het HAVO eindexamen voor de deur is een rustig gevoel meer dan welkom. Tijdens het kennismakingsgesprek ontdekten we dat ze een muzikale puber is en met name veel prikkels opvangt met haar oren. Omdat er natuurlijk de hele dag veel geluid om haar heen is, ontstaat hierdoor snel een onrustig gevoel. Ik heb haar voorgesteld om haar te begeleiden via klankschaalmassages. Supertof om te horen dat ze hier ontvankelijk voor was. We zijn gestart met het ontdekken van haar kwaliteiten en er ontstond al snel een hele kwaliteitenlijst. Ze zocht vier kwaliteiten uit die haar konden helpen om haar doel te bereiken. En vervolgens is ze een aantal keren op de massagetafel geweest om de kracht van klank te ervaren. De klanken en het trillen van de schalen op haar lichaam gaven een diep gevoel van ontspanning. Na drie sessies had ze het gevoel dat ze zelf verder kon. Onlangs sprak ik haar moeder en ze vertelde een prachtige anekdote. Haar dochter had op school een moment gehad waarop ze de onrust in haar zelf kon voelen. En omdat ze de kracht van klank en trilling heeft ervaren, heeft ze ter plekke zelf de oplossing voor haar onrust gevonden. Ze heeft een bekken van het drumstel op school kortdurend vastgehouden, waarbij ze door de trilling van het bekken de rust in haarzelf kon herstellen. Wow….ik word hier superblij van!
Een puber die door te leren over zichzelf en door te ervaren wat het rustgevende effect is van trilling en klank zelf haar oplossing heeft gecreëerd.
Zelfkennis leidt tot zelfvertrouwen, dat is voor mij opnieuw bevestigd!

Maart 2018

Sterker worden zonder dat je er spierballen van krijgt

‘Kinderyoga…..dat is niks voor mij. Ik kan dat echt niet hoor, een uur lang stilzitten of liggen op een matje’, zei onlangs een meisje tegen mij. Dit was haar reactie toen ik aangaf dat ze van harte welkom was om een keertje een proefles mee te doen. Nieuwsgierig keek ze de lesruimte in, waar de meeste kinderen druk aan het kletsen waren of achter elkaar aan renden.

Ik vraag me wel eens af wat het beeld is dat kinderen en ouders hebben bij kinderyoga. Stilzitten…..stilliggen…de hele tijd op een matje in de lotushouding met je handen ineen gevouwen….zoiets wellicht? Dat zou toch zo jammer zijn. Want dat is kinderyoga absoluut niet!!

Wat dan wel? Kinderyoga is vooral dat je jezelf mag zijn en dat je jezelf spelenderwijs bewust wordt van je lijf. Je hoeft geen prestatie te leveren bij kinderyoga. Hoe fijn is dat voor kinderen, want ze zijn de hele dag door al bezig met het leveren van prestaties. Je krijgt ruimte om je verhaal te vertellen, als je iets leuks of iets minder leuks hebt meegemaakt. We maken onze spieren warm door even lekker actief te zijn met elkaar. En ja, dan staan we ook even stil om onze hartslag en onze adem te voelen. Kinderen leren dat hun ademhaling erg belangrijk is en dat ze deze kunnen trainen. En hebben ze dan een keer een stressmoment, dan weten ze hoe ze met hun adem zichzelf weer rustig kunnen maken. Best handig in de klas! En we doen allerlei leuke oefeningen, van het tot in elkaar kruipen als een muisje tot het zwaaien en zwieren als een gorilla. Ja hoor, soms spelen we ook verstoppertje (gewoon omdat het zo leuk is). Of we gaan op een creatieve manier bezig. En bijna elke les krijg ik wel de vraag of we nog lekker gaan masseren. Dat vinden kinderen zo fijn, het geeft een stuk rust na een vaak drukke (school)dag. Het is prachtig om te zien hoe respectvol ze elkaar (over de kleding uiteraard) masseren. Even tussendoor vragen of het fijn is, of moet het harder of zachter. Ze leren daarbij o.a. over afstand en nabijheid, over het aangeven van grenzen.

Kortom….ze leren spelenderwijs over zichzelf én van elkaar tijdens de kinderyoga. Er ontstaan de mooiste gesprekken over hoe je met elkaar omgaat; ze helpen elkaar op moeilijke momenten. Ik vind het een cadeau om kinderyogadocent te mogen zijn én ik leer zelf ook van de manier waarop kinderen naar zichzelf, naar anderen en naar de wereld kijken.

Kinderyoga….je wordt er sterker & rustiger van, niet met spierballen maar anders (aldus één van de kinderen).

April 2018